“Creativity is the ability to make a connection between things that other people can’t see”, dat is de definitie van een creatief persoon volgens Alistair Beattie.
Samen met Ivo Roefs is Beattie CEO van DDB & Tribal Amsterdam, één van de grootste reclamebureaus van ons land.
Vrijwel iedere Nederlander heeft tenminste één van hun reclames in het geheugen gegrift staan, met klanten als Heineken, KLM, Centraal Beheer Achmea en McDonald’s.
Maandag hoorde het duo dat ze zes keer op de shortlist staan voor de Cannes Lions 2017 – de Oscars van de reclamewereld – waarvan ze er op het moment van schrijven drie in de wacht hebben gesleept. De app ‘Get The Flow’ voor Vodafone werd meerdere malen bekroond.
In de app worden kinderen door de stotterende zangeres Sanne Hans en rappers als Broederliefde, Sevn Alias en Ali B geholpen om van hun stotteren af te komen. Een tool voor kinderen om contact te leggen met elkaar en te communiceren.
Maar, wat is het verschil tussen een goed idee en iets wat de potentie heeft om de wereld een klein beetje te veranderen? Hoe kom je zelf tot een dergelijk idee? Business Insider vroeg het de co-CEO’s.
“Het draait om een paar dingen”, begint Beattie. “Het eerste punt is human understanding (menselijk begrip). Een heel goed idee weet mensen écht te raken. Je hoeft er niet veel voor uit te leggen, mensen begrijpen het.”
Hij vult aan: “Daarbij is een goed idee vaak belachelijk simpel. Simpel is zo’n enorme kracht in de wereld van vandaag waarin we allemaal een overdaad aan prikkels krijgen.”
Mocht je dus de volgende keer zitten te broeden op een business-idee, oplossing voor een case van je baas of hobbyproject van je kind, dan heeft Alistair één zin waaraan je alles kunt toetsen: “Zorg voor een simpel, krachtig idee dat mensen écht emotioneel raakt.”
Het internet over
Als we naar een voorbeeld vragen, komt Roefs met een project dat ze voor KLM deden. “We weten dat de er de dagen voor kerst extra veel mensen naar huis vliegen om tijd door te brengen met hun familie en vrienden. We kwamen tot het idee: waarom beginnen we hier niet op het vliegveld zelf mee?”
DDB Tribal Amsterdam maakte een enorme eettafel. Roefs: “Het ding was alleen dat de tafel vijf meter in de lucht hing. Er stonden twintig stoelen op de grond, maar de tafel kwam pas naar beneden als er twintig mensen waren.” Uiteindelijk kozen tientallen individuen van verschillende nationaliteiten om hun telefoon of boek aan de kant te leggen en met vreemden een kerstdiner verzorgd door KLM te nuttigen.
“Hier hebben we een korte film van gemaakt die pas een paar dagen voor Kerst de lucht in ging”, vertelt Roefs enthousiast over de campagne die ook op de shortlist staat voor Cannes. “De reacties op internet? KLM begrijpt écht wat het betekent om weer naar huis te gaan. Ze zorgen ervoor dat je op tijd thuis bent bij de mensen die je liefhebt."
Dat het idee voldeed aan alle bovengenoemde eisen - simpel, krachtig, emotioneel - blijkt wel uit de cijfers. Roefs: "Binnen 160 uur had de video al meer dan 70 miljoen views wereldwijd.”